das janusjahr 

The CD is a 72 minute meditation dealing with fundamental laws of the
cosmos, all 'hidden' in the laws of tone-relation. Since the cosmos is
chaotic, I chose the name CHAOSMOS.

The listener need not know or care about its form or content. It creates
its own mood for contemplation. It is good to listen to, to work to and
to go to sleep with.

To those who care to know of its form and content: it is a sixteen-part
canon with two auxiliary parts.
All the parts are given to overtones, fifteen parts on guitar-string
overtones and three parts on bow-string overtones. Apparently Cosmic
Intelligence wishes to communicate with intelligent beings of the
Universe and has done so by using the first nine overtones to contain
the code, or these overtones are the code.
The code has been cracked and what is found has to do with laws dealing
with cosmic infrastructure.

In CHAOSMOS I the auxiliary parts, bar 70, reveal the two-directionality
of time, and bar 92, contraction and expansion.

The basic meter of the work is 4/4 time.

Within the canon are four different triple meters, representing four
different levels of existence. From bar 97 on every eighth bars occur
cosmic sound waves out of the fundamental tone a.
CHAOSMOS I is the first part of the Chaosmos Trilogy, each one dealing
with different aspects of the code.

Louis Hardin


Drei-Dimensionalitat beinhaltet die Raum-Zeit Konstante (nach Einstein),
die sich aus der absoluten Grenze der Lichtgeschwindigkeit ergibt.
Vereinfacht bedeutet es, daß gleichzeitige Ereignisse nur an ein und
demselben Ort stattfinden konnen, da jeder Ort seine eigene Zeit hat.
In 3-dimensionaler Musik müssen diese Zusammenhänge einbezogen werden,
da die absolute Grenze von Raum-Zeit -Abhängigkeiten bei Musik durch die
Schallgeschwindigkeit definiert wird.
Die Auswirkungen dieser Zusammenhänge können daher von Sinnesorganen
empfunden werden. Die Anwendung der o.g. Gesetze auf 3-dimensionale
Musik geschieht mit zwei einfachen musikalischen Regeln.

Regel I: Mindestens die Halfte der melodischen und rhythmischen Linien
in einem kontrapunktischen System muß sich von einem Ort zu einem
anderen durch den Raum bewegen.

Regel2: Bewegen sich mehrere Linien durch den Raum, so müssen sie sich
derart bewegen, daß alle Noten, die gleichzeitig im Takt gespielt
werden, auch an derselben Stelle im Raum gespielt werden.

Max Hoffs